neděle 22. ledna 2017

Zápisky z rovníkové polární výpravy – část 1


Tak a je tu zase nový rok! Doufám, že jste si všichni užili Vánoce, strávili jste čas s Vašimi nejmilejšími a nejbližšími, přejedli se cukroví, kapra a salátu. Já jsem na Vánoce, už asi mohu říct tradičně (čtvrtým rokem po sobě), cestovala.  Tentokráte jsme se s Pačákem vydali na polární rovníkovou výpravu. 

Naše výprava čítala celkem čtyři členy: mě, Honzu 1 (dále jako Pačák); Honzu 2 (dále jako Honza), kterého jsme sehnali na cestovatelské seznamce na Facebooku a Honzu 3 (dále jako Dolejšák), kámoš Pačákova kámoše, který se rozhodl, že s námi vyrazí, tři dny před odletem. Nic moc jsme o něm předem nevěděli, vlastně jenom to, že žije v Německu a má rád alkohol. Hlavně ta druhá informace nás ujistila v tom, že bude plnohodnotným členem výpravy.


V této sestavě jsme se prvně sešli 19.12. v Kampale. Nakoupili jsme zásoby jídla, alkoholu, kartuše, matraci na střechu auta, pojištění auta a další nezbytnosti. Aby se nám do kufru vešly bágly, vymontovali kluci třetí řadu sedaček z auta. A taky dostali první z jejich skvělých (v mých očích bláznivých) nápadů, a to, že ty odmontované sedačky přidělají na střechu auta. Požitek z jízdy na střeše bude prý mnohonásobně lepší, než kdybychom seděli jen na matraci. Byla jsem zásadně proti (nechtěla jsem, aby sedačky zmokly a prášilo se na ně). Kluci mě nakonec překecali na jednu sedačku.

20.12. brzy ráno jsme vyrazili z Kampaly na západ Ugandy. Cestou jsme v jedné vesničce koupili míč, který Pačák zapomněl v Čechách ve vlaku (pro případ, že by nás přepadla trudomyslnost).  Taky jsme si nechali ušít českou vlajku.



Večer jsme zakempili u jednoho z ledovcových jezer v okolí Fort Portal. Našli jsme krásný plácek (fotbalové hřiště) u kostela, kde jsme píchli stany; kluci rozdělali oheň a já uvařila první mňamku na vařiči. Po chvíli nás přišli vyhodit dva chlápci s puškou. Pravili, že jsme na soukromém pozemku a máme vypadnout. Zapojila jsem svůj šarm a začala jsem s nimi vyjednávat, aby nás tam nechali přespat, což se mi po chvíli podařilo!

Ráno jsme se vydali do Rwenzori mountains. Nemile nás překvapilo vstupné 35 USD/osoba a povinnost zaplatit si guida za dalších 35 USD/osoba. Tam už moje vyjednávací schopnosti nestačily.  Dvě stě osmdesát babek se nám rozhodně  dát nechtělo. Rozhodli jsme se proto vystoupit z oficiálních hranic národního parku a udělat si vlastní trek - zadarmo. Vybrali jsme si jeden z okolních vrcholků a začali se drápat nahoru. Cestička nás vedla mezi hliněnými domky, banánovými plantážemi a bramborovými poli. Pěšina ale brzy skončila a nezbylo nic jiného, než pokračovat nahoru skrz bramborové řádky. Po chvíli už jsme nešli polem, ale prodírali se trnitým houštím. Na to Pačák neměl „koule“, tak se zbaběle vrátil dolů :D a my tři hrdinně pokračovali (místy po čtyřech) dál. Když jsme byli pořádně vysílení, nohy měli poškrábané do krve a vrcholek byl pořád v nedohlednu, následovali jsme zbabělý čin Pačákův a vraceli se dolů. Sestup byl ještě výživnější než výstup. Po chvilce jsme na stráni potkali starou babičku bez bot.  V ruce nesla mačetu a na zádech velkou otep dříví a ještě se u toho usmívala. Přece jen jsme se začali  stydět. Poté, co jsme sestoupili (místy se sesunuli) k autu, čekal na nás Pačák s bramborami (dostal je jako dárek od nějaké paní). 

Na mě kromě brambor a Pačáka čekal ještě policista. "Dopustila jsem se vážného trestného činu a musím zaplatit pokutu", upozornil mě. Stalo se totiž tohle: Než jsme odešli na trek, musela jsem akutně letět na záchod. Kdo byl v nějaké rozvojové zemi, asi ví, jak akutní to bylo. Aby mě nikdo neviděl, schovala jsem se za kameny. Bohužel mám zřejmě moc velké pozadí, takže mě přece jen někdo viděl a naprášil mě policistovi. Problém byl  v tom, že jsem tento skutek spáchala deset metrů od řeky a tím jsem ji prý znečistila. Policista mi vyhrožoval i umístěním do cely, pokud pokutu nezaplatím. Po desetiminutové debatě vyloženě „o hovně“ se mi ho podařilo uplatit půllitrovkou toniku.

Z Rwenzori mountains jsme se přesunuli do národního parku Queen Elizabeth. Cestou se naše polární rovníková výprava zastavila na rovníku.


V Queen Elizabeth jsme viděli slony, „rohatce“ (tak jsme kdysi s Pačákem pojmenovali všechny srnky, antilopy, impaly, kudu atd.), opice a buvoly. A taky nádherné scenérie.





Na Štědrý den ráno jsme se probudili u hrochů.


Udělali jsme s hrochama pár selfieček a vydali se na safari. Řídila jsem já a ačkoliv jsem naprosto skvělá řidička, zapadla jsem s autem do bahna. Místo pozorování zvířat jsme proto strávili ráno vyhrabáváním auta.


Po dvou hodinách se zadařilo dostat auto ven! Bylo přibližně 9 hodin a tak jsme byli zklamaní, že už neuvidíme lvy (Queen Elizabeth je známá lvy, kteří odpočívají v korunách fíkovníků právě v ranních hodinách). Zaměstnanci parku nás ale uklidnili, že právě teď je ten správný čas na jejich pozorování a tak jsme celí natěšení vyrazili je hledat. Ujeli jsme přibližně sedm kilometrů, když nám najednou odešlo u auta řízení. Řízením myslím to, že najednou kola neposlouchaly volant a jakkoliv se točilo volantem, auto jelo pořád rovně. A aby toho nebylo málo, přestaly fungovat i brzdy. Naštěstí za volantem seděl borec Pačák, takže se nám nic nestalo.

Perfektní situace. Jsme zaseklý uprostřed národního parku, nikde nikdo a kolem nás (možná blízko) jsou lvi. Variantu, že by šel někdo pro pomoc, jsme ihned zavrhli (před dvěma lety v Botswaně jsme slyšeli historku, že se jednomu páru rozbilo na safari auto a chlápek šel do dva kilometry vzdáleného kempu pro pomoc. Už ho nikdy nenašli...). Dostali jsme nápad, že zavoláme do kanceláře národního parku, ale ani v průvodci, ani na vstupence nebyl žádný kontakt. Chápu, nepotřebují, aby je otravovali turisti. V průvodci byl ale naštěstí telefon na jeden z nedalekých hotelů. Manažer hotelu byl moc ochotný a slíbil, že nám hned posílá mechanika. "Hned" v Africe znamená něco jiného než v Evropě, a tak jsme čekali, čekali a čekali.

Během čekání jsme si otevřeli konzervy s rybičkami, abychom zvýšili šanci, že konečně uvidíme lvy (a že s nimi možná i poobědváme). No a taky byl Štědrý den, tak to se ryba vyloženě hodila.

Lev nepřišel, ale zato se konečně objevil mechanik.  Trvalo to „pouhé“ čtyři hodiny od prvního telefonátu a musela jsem absolvovat jen patnáct hovorů. Mechanik se podíval na závadu a řekl, že musíme k němu do servisu. Během hodiny zprovoznil auto tak, abychom s ním mohli pomalu dojet do 15 kilometrů vzdálené opravny. Cestou se řízení ještě jednou rozbilo, takže jsme si dali další pauzu u cesty. Mechanik nám oznámil, že auto bude ready další den ráno, takže bylo rozhodnuto, že Štědrý večer oslavíme ve městě Kihihi a spát budeme v areálu opravny (dva v autě a dva na střeše).


Skvělý, v Kihihi mají dobrý rolex (chapati, vajíčko a rajče) a pivo. A to je asi tak všechno...Večer jsme vyrazili do místního vyhlášeného baru, kde jsme si dali ke štědrovečerní večeři hranolky s kečupem a gin s tonikem. Pokud vám to jako štědrovečerní krmě připadá málo stylové, máte jistě pravdu, ale nám chutnalo. Hlavně ten druhý chod. Honzovi tak moc, že si v noci ustlal u levého zadního kola našeho fára a nechtěl se přemístit dovnitř :D. 
O tom, co nám nadělil Ježíšek, zase příště...



Žádné komentáře:

Okomentovat