čtvrtek 13. října 2016

První víkend plný zážitků




Tenhle příspěvek jsem chtěla věnovat tomu, proč jsem v Ugandě a co tady budu dělat. Jelikož jsem ale o rozepsaný článek přišla, rozhodla jsem se dnes napsat o něčem úplně jiném a pro vás čtenáře možná zajímavějším...

První víkend v Kampale byl plný nových zážitků – napsala jsem první článek na blog, zajistila si připojení k internetu, našla si s kolegyní pronájem, nakoupila dobré a levné pivo. Prostě paráda. V neděli večer jsem tohle nadšeně povídala mamce na Skypu. Během hovoru vypadl proud. Kamarádi, co v Africe žili, mě předem upozorňovali, že tohle je tady naprosto normální. Zarazilo mě ale, že v domku domácích (jen pár metrů ode mne) se svítilo. Chvilku jsem čekala, jestli proud nenaskočí, ale nic se nezměnilo. Šla jsem se tedy domácích zeptat, co s tím. Chtěla jsem zamknout dveře, ale v zámku nebyl klíč (asi jsem ho položila někde uvnitř a nechtělo se mi ho v té tmě hledat). Vzhledem k minimální vzdalenosti i vzhledem k tomu, že náš společný pozemek je obehnán vysokou zdí, vyrazila jsem jen tak zeptat se, co je s elektřinou. Domácí nebyli doma. Otevřel mi jeden z mladíků (pomocná síla) a řekl mi, ať mu dám dvě minuty. Nechtělo se mi na něj čekat, takže jsem se otočila a hned se vracela (tzn. byla jsem pryč cca půl minuty).

Už z dálky jsem měla pocit něčeho  podezřelého. Když jsem se přiblížila k bungalovu, zasvítily na mě oči a pak už jsem viděla jen obrys postavy zdrhat ze dveří s mými věcmi úzkou uličkou mezi domkem a plotem. Začala jsem volat o pomoc a rozeběhla se za ním. Do té uličky se mi za ním ale nechtělo – nevěděla jsem, jestli nemá zbraň nebo nůž. Jenom jsem křičela a čekala, až mi někdo přijde na pomoc. Až po chvíli se objevili ti dva kluci od domácích a já si naivně myslela, že se za zlodějem rozběhnou. To jsem se ovšem mýlila. Tvářili se vyděšeně  a jen opatrně pomalými kroky obešli dům. Nikoho samozřejmě neviděli...

Přišla jsem o notebook, 3 mobily, úplně nový foťák, objektiv, doklady, peníze, kreditky a co je nejhorší, ten zmetek mi sebral i pas. Klíč se nenašel, takže jsem se dovtípila, že když jsem mluvila na Skypu, zloděj mi vypnul proud, šlohl klíč ze zámku (větrala jsem) a čekal, až vyjdu ven...

Po cca 15 minutách dorazil na místo činu pan pojicajt. Se samopalem v ruce. Udělal kolečko kolem bungalovu a na nic nepřišel. Neměl ani psa.  Protože jsem slušně vychovaná, nabídla jsem mu pití (vodu, což je dle křížovek nejzdravější nápoj). On ale  neprojevil žádné nadšení pro zdravou výživu a ptal se, co všechno mám k pití. Vyžádal si bílé víno. Nalila jsem mu skleničku. Během sepisování mé výpovědi (ručně na pomačkaný kus papíru) se neostýchal sám si dolévat. Než odešel, zeptal se, co s tím zbytkem v lahvi (nechal tam cca 100ml). To už jsem opravdu žasla, ale s úsměvem mu odvětila, že si zbytek může samozřejmě odnést s sebou. Nebyl překvapen a lahev si se samozřejmostí odnesl. Aspoň, že poděkoval...

Z bungalovu jsem se ještě téhož večera vystěhovala do vedlejšího domečku ke kolegyni Charlotte, která tam měla volný pokoj. Tam budu do příštího víkendu, kdy se společně stěhujeme do podnájmu.

Já poslední dny řeším, jak dostat nový pas, jak se dostat k mým bankovním účtům, telefonním číslům atd. Podle výsledku jednání se všemi institucemi to vypadá, že jsem první občan ČR, který je dlouhodobě v zahraničí a něco takového se mu přihodilo. Na veškerých telefonních linkách bank a telefonních operátorů mě posílají do háje s tím, že mi nemohou pomoci, protože kartu mi do zahraničí poslat nemohou; přístup do internetového bankovnictví bez kódu, který mi chodil na telefonní číslo, nedostanu; na novou sim kartu poslanou do Ugandy můžu taky zapomenout. Navíc si  bez pasu neotevřu ani tady bankovní účet, takže nápad, že by mi mamka poslala peníze sem a já používala místní kartu, také není realizovatelný. 

Třešničkou na dortu je už jen to, že se pro nový pas budu muset otočit v ČR, protože nejbližší ambasáda v Nairobi mi pas vystavit nemůže. Nejbližším zastupitelským úřadem s touhle pravomocí je ten v Addis Abebě. Musela bych tam letět dvakrát a pro zhoršenou bezpečnostní situaci by mě tam místní zaměstnavatel ani nepustil.

Jo, a ty dva kluky, kteří ten večer byli sami doma a měli pozemek hlídat, zavřeli do cely předběžného zadržení. Prý v tom mají určitě prsty. Já si samozřejmě nejsem jistá, ale tady se s tím nepářou a když mají podezření, očividně podezřelého hned zabásnou.

Takže závěrem něco pozitivního - komu se po mně stýská, před Vánoci nejspíš budu v Praze :-)...


Žádné komentáře:

Okomentovat