Pravda, pomalu se
blíží Velikonoce, ale já stále ještě dlužím slíbený vánoční příspěvek. Sliby se
mají plnit, tak tady je:
25.12.2016
Ačkoliv Honza
vždycky vstával jako první a snažil se nás ostatní vykopat z pelechu, na Boží
hod ráno byl k neprobuzení. Chrupkal jako miminko, no jen se podívejte!
Než se probral z
kómatu, já a Pačák jsme vyrazili ke švadleně, u které jsme si večer předtím
dali ušít sukni a košili. Po prvním vyzkoušení se ukázalo, že nemám až zas tak
veliký zadek (sukně byla široká, že by se mi do ní vešly zadky tři) a že Pačák
má děěěěsně široký ramena. Nikdy dřív jsem si toho nevšimla, což by tak
nevadilo :-); horší bylo, že si
nevšimla švadlena. Nicméně nesla to statečně, zřejmě se jí to nestalo poprvé. Bleskurychle
oblečky přešila a my se do nich hned navlékli.
Když jsme se v té božíhodové parádě vrátili zpátky do
servisu, kde na nás už měl čekat opravený vůz, dozvěděli jsme se, že bude hotov
až po obědě. V Africe není žádný termín definitivní, takže nás to ani
nepřekvapilo a vlastně ani nenaštvalo. Aspoň jsme mohli v klidu pomalu
střízlivět.
Kolem druhé
odpoledne jsme se dočkali. Vyplázli jsme sto babek a vyrazili na jih směrem k
jezeru Bunyoni. Stoupali jsme úzkými horskými serpentýnami a kochali se
nádhernými výhledy na čajové plantáže.
Když v tom se najednou ze
zatáčky přímo na nás vyřítilo auto. Napálilo to do náspu v protisměru, dvakrát
se překulilo a skončilo na střeše. Scéna jak z Kobry 11. Za naším volantem
seděl borec Dolejšák. Dupnul na brzdu, stočil auto ke straně a...
zachránil nám kejhák. Z havarovaného auta se kouřilo, báli jsme se výbuchu.
Nevypadalo pravděpodobně, že nehodu někdo přežil, ale k našemu velkému
překvapení se z okna začal soukat člověk. Doteď jsme nepochopili, že se dokázal
dostat ven a ještě ujít několik kroků. Ve voze byl sám. Dovezli jsme ho do nejbližšího zdravotnického střediska a pokračovali už mnohem
méně rozjařeně směrem k vytčenému cíli. Tak nějak nám došlo, že není úplně
samozřejmé, že tuhle možnost máme.
Když jsme
zastavili na čurpauzu, všimli jsme si, že se kouří z motoru a pod kapotou máme
kaluž vody. Kluci se shodli, že motor je přehřátý a potřebuje vychladnout. Ale po
vychladnutí jsme ujeli asi tři kiláky a šmytec. Nachomýtl se u nás asi
patnáctiletý kluk, který nám poradil, že máme do chladiče dolít vodu. Stává se
to prý tady na té cestě každému druhému autu. Dolili jsme vodu, urazili další
tři kiláky a znovu jsme stáli. Bohužel přímo uprostřed vesnice. V tu ránu nás
obklopil shluk lidí. Začali se předhánět v tom, kdo nám pomůže; někteří žebrali
o jídlo a jiní zase koukali, co dalšího z vnitřku našeho auta by se jim mohlo
hodit. Nejvíc se v kolektivu prosadil mladík, který tvrdil, že je mechanik a že
nám dá auto v pořádku. No, byl to odborník na slovo vzatý. Dolil do chladiče
další vodu a my pokračovali v cestě. Vystoupali jsme další dva kilometry a
znovu jsme stáli. Tentokrát jsme už ani nenastartovali. Stmívalo se. Telefonicky
přivolaný mechanik přijel už za tmy a řekl, že se vrátí zpátky v osm ráno s
potřebnými náhradními díly.
Auto stálo na
úzké cestě v kopci v zatáčce. Po odpolední zkušenosti jsme se báli, že to
do nás v noci někdo napálí, ale nezbylo, než se tu uložit ke spánku. Dva uvnitř
a dva na střeše. Noc jsme přežili. Ráno volal mechanik, že to do osmé
nestihne. Prý v devět. Ale nepřijel ani v devět, ani v deset, dokonce ani
v jedenáct, přičemž mě do telefonu neustále ujišťoval: „I am coming“ J. Nakonec
dorazil před polednem, tak jsme ho poslali do háje se slovy, že si nepřejeme,
aby nám auto opravoval někdo nezodpovědný.
Asi minutu jsme
se cítili úžasně, jak jsme se s nespolehlivým mechanikem vypořádali. Pak nám
došlo, že to zas tak skvělý není. Čekání na jiného mechanika nebude o nic
příjemnější než to, které jsme prožili dosud. A navíc ho teprve musíme
sehnat. Pačák jel shánět pomoc do města Kabale, my tři jsme "pro změnu" zase čekali. Hráli jsme
karty a Dobble (kluci mě totálně rozdrtili). Stali jsme se atrakcí pro dva
místní kluky, kteří naši hru upřeně a bez hnutí asi dvě hodiny sledovali. Když
už jsme k smrti unudění čekáním přestali vyvíjet jakoukoliv aktivitu a jen se
váleli, vytvořili si z proutku kolo, které bravurně poháněli po cestě. Tentokrát
jsme upřeně čučeli zase my!
Z nudy nás vytrhl až příjezd auta, které nás mělo odtáhnout do Kabale. Když jsme ale viděli, že je auto poloviční
než to naše a nemá šanci s naším ani o milimetr pohnout, byli jsme už fakt
zoufalí. Řidič prý pochopil, že chceme taxíka do města a rozbité auto
necháme stát na místě. Nejvtipnější bylo, že od nás požadoval v přepočtu 1500 Kč. Chvíli nám
vysvětloval, že ty peníze opravdu chce, my jsme mu vysvětlovali, že jsme chtěli
odtah a že mu nehodláme platit za něco, co nepotřebujeme. Když konečně odjel, oddychli jsme si. Ale jen na
chvilku. Vrátil se. A ne sám. Byli s ním dva policajti.Ti nám nekompromisně
nakázali, ať zaplatíme. Slušně jsem jim celou situaci vysvětlila a navrhla, že
mu uhradíme náklady na benzín, což ovšem neklaplo. Muselo přece něco zbýt i pro
strážce pořádku. Zaplatili jsme třicet procent původně požadované částky a
ulevilo se nám.
Od kolemjedoucího
auta jsme pak dostali kontakt na odtahovku a světe, div se, skutečně přijelo
velké auto, které bylo schopno našeho Land Cruisera utáhnout.
Během půlhodinové cesty
na laně Dolejšák zvládl rozbít zadní sklo, rozseknout si nohu a zatřísnit auto
krví (to mě osobně naštvalo nejvíc J). Jak se to stalo, to nikdo z
nás doteď nepochopil. Ve zkratce – Dolejšák si myslel, že je Superman a snažil
se za jízdy dostat na střechu auta. (Jak se ukázalo, žádné nadpřirozené
schopnosti nemá.)
V Kabale jsme
odevzdali auto v servisu, mechanik nám půjčil náhradní vůz a slíbil, že další
den odpoledne bude ten náš opravený.
Sedmadvacátého
prosince jsme se s vypůjčeným autem přece jen zajeli
podívat k našemu původnímu cíli, k jezeru Bunyoni. To je jediné jezero v
Ugandě, ve kterém není bilharzie a dá se v něm tudíž koupat.
Dolejšák hledá ošetřovatelku....volejte 07 52 598...
Půjčili jsme si
tradiční kanoi, vydlabanou z kmene stromu.
Po koupačce jsme
se vrátili do opravny, abychom se dozvěděli, že je zapotřebí vyměnit půlku
motoru a chladič. A že tyhle díly se dají sehnat jenom v Kampale. To už
přestali vtipkovat i největší komedianti výpravy – Pačák a Dolejšák. Já jsem
byla určitě jen kousek od infarktu. Zvažovali jsme několik variant,
včetně sebevraždy J a nakonec jsme vymysleli, že já s
Dolejšákem pojedeme nočním autobusem na otočku
do osm hodin vzdálené Kampaly. Ráno tam koupíme motor a chladič a hned ty
náhradní díly přivezeme zpátky.
Byla to fakt
jízda! Když jsme nasedli, ptala jsem se spolucestujících, jak časté budou
zastávky. Když mi řekli, že autobus během cesty vůbec nestaví, polilo nás s
Dolejšákem horko. Náš plán, že si cestu zkrátíme pitím ginu s tonikem, byl tentam. Podle mého odhadu jsme jeli v průměru tak 100 km/hod a řidič projížděl
veškeré díry a retardéry tím stylem, že je prostě přeletěl. V Ugandě totiž
milují retardéry, takže za tu osmihodinovou cestu jsme jich museli přejet
minimálně 200. V Kampale jsme sedli na boda boda (místní taxíky - motorky)
a nechali se odvézt do obchodnické čtvrti Katwe. Tam jsme se sešli s mým
mechanikem, společně nakoupili potřebné díly a hned pospíchali na autobus
zpátky do Kabale. V autobusu jsme sehnali poslední
místa na zadní pětce. Sedělo nás tam šest dospělých a malé dítě, batohy
jsme měli na klíně. Nefungovala klimatizace a paní, která seděla vedle
Dolejšáka, neuvěřitelně smrděla potem a pořád kašlala. V Ugandě je poměrně
rozšířená tubera... Jediné, co bylo oproti noční jízdě lepší, bylo to, že řidič
stavěl na čůrání. Kolem šesté večer jsme přijeli do Kabale, odevzdali motor
do servisu. Jestli se podařilo auto opravit a co s námi bylo dál, to se dozvíte
zase příště (musím ty katastrofy trochu dávkovat J).
Takže co jsme to teda dostali od Ježíška? Cca za 30 tisíc Kč neočekávaných výdajů, několik
promarněných dnů a zachráněnej kejhák. Ten poslední dárek nám pomohl
vyrovnat se s těmi prvními dvěma.
Žádné komentáře:
Okomentovat